Felanmälan
Gör en felanmälan på nätet, så blir eventuella problem noterade och korrigerade. Före du skickar in en felanmälan, läs igenom listan på vanliga problem.
Servicenummer
Vardagar 08:00-16:00
+358 452570345
helpdesk@pedersorefiber.fi
Även om du ringer skall du skicka in en felbeskrivning genom formuläret. När vi mottagit din felanmälan får du en bekräftelse på att vi mottagit anmälan.
Vanliga problem
Ingen internetanslutning, men fiberboxen lyser som vanligt
Om fiberboxen lyser som vanligt men du saknar internetanslutning kan du göra följande:
- Starta om fiberboxen: Koppla ur strömkabeln till fiberboxen, vänta 30 sekunder och koppla sedan in den igen. Vänta tills fiberboxen startat om helt, minst 1 minut.
- Kontrollera kablarna: Se till att alla kablar är ordentligt anslutna, i fiberboxen. Kontrollera att inga kablar är skadade.
- Anslut en enhet direkt via kabel: För att utesluta problem med WiFi, försök ansluta en dator direkt till fiberboxen med en nätverkskabel.
- Kontrollera driftsmeddelanden: Läs våra nyheter för att se om det finns några akutella driftstörningar.
- Kontakta supporten: Om problemet kvarstår, gör en felanmälan via formuläret ovan eller kontakta vår kundtjänst.
WiFi fungerar inte
Om WiFi (trådlösa nätverket) inte fungerar kan du göra följande:
Kontrollera WiFi: Vissa modeller av fiberboxen (Inteno EG400) har en touchknapp på framsidan som stänger av och lägger på WiFi. Då WiFi är på lyser markören för WiFi blå. Om WiFi är avstängt lyser den inte alls. Tryck på WiFi-symbolen om knappen inte lyser blå.
Image- Starta om fiberboxen: Koppla ur strömkabeln till fiberboxen, vänta 30 sekunder och koppla sedan in den igen. Vänta tills fiberboxen startat om helt, minst 1 minut.
- Placera eventuell WiFi-förstärkare rätt: Om du har en separat WiFi-förstärkare, se till att den står placerad centralt i hemmet, eller så att enheter som använder WiFi är tillräckligt nära förstärkaren. Undvik att placera den nära stora föremål eller elektronisk utrustning som kan störa signalen. Skåp med metallhöljen (elcentraler) försvagar också signalen.
- Införskaffa WiFi-förstärkare: Om din fiberbox är placerad långt från de enheter som är anslutna över WiFi rekommenderar vi att en WiFi-förstärkare införskaffas. WiFi-förstärkaren kan placeras på en plats närmare de enheter som använder WiFi.
- Kontrollera din enhet: Håll din enhet (surfplatta, telefon, laptop) uppdaterad, installera uppdateringar av dess mjukvara som erbjuds av respektive tillverkare.
- Kontrollera driftsmeddelanden: Läs våra nyheter för att se om det finns några akutella driftstörningar.
- Kontakta supporten: Om problemet kvarstår, gör en felanmälan via formuläret ovan eller kontakta vår kundtjänst.
IPTV fungerar inte, men internet fungerar
Om din IPTV-tjänst inte fungerar trots att internet fungerar kan du göra följande:
- Kontrollera anslutningarna: Se till att TV-boxen är ansluten till rätt port i fiberboxen, oftast port 3 eller 4. Kontrollera också att nätverkskabeln sitter ordentligt.
- Starta om utrustningen: Koppla bort strömmen från både TV-boxen och fiberboxen i 30 sekunder. Anslut sedan fiberboxen först, vänta tills den startat helt (minst 1 minut), och anslut sedan TV-boxen.
- Kontakta supporten: Om problemet kvarstår, gör en felanmälan till leverantören av TV-tjänsten.
Långsam internetanslutning
Om din internetanslutning är långsam kan du prova följande:
- Starta om utrustningen: Koppla bort strömmen från fiberboxen i 30 sekunder. Anslut fiberboxen först, vänta tills den startat helt, och slå sedan på routern.
- Testa med kabel: Anslut en dator direkt till fibersboxen med en nätverkskabel för att kontrollera om problemet gäller hela anslutningen eller endast WiFi.
- Placera eventuell WiFi-förstärkare rätt: Om du har en separat WiFi-förstärkare, se till att den står placerad centralt i hemmet, eller så att enheter som använder WiFi är tillräckligt nära förstärkaren. Undvik att placera den nära stora föremål eller elektronisk utrustning som kan störa signalen. Skåp med metallhöljen (elcentraler) försvagar också signalen.
- Kontrollera driftsmeddelanden: Läs våra nyheter för att se om det finns några akutella driftstörningar.
- Stäng av eventuell VPN-tjänst: Om du använder en VPN-tjänst, stäng av den för att utesluta problem med VPN-tjänsten.
- Kontakta supporten: Om problemet kvarstår, gör en felanmälan via formuläret ovan eller kontakta vår kundtjänst.
Ingen signal från fiberboxen, alla lampor är släckta
Om inga lampor lyser på fiberboxen kan du göra följande:
- Kontrollera strömmen: Kontrollera att strömkabeln är ordentligt ansluten till fiberboxen och vägguttaget. Testa ett annat uttag om möjligt.
- Kontrollera strömbrytare: Vissa fiberboxar har en separat strömbrytare. Se till att den är påslagen.
- Starta om fiberboxen: Koppla bort strömmen i minst 30 sekunder och anslut den igen.
- Kontakta supporten: Om boxen fortfarande inte fungerar, gör en felanmälan via formuläret ovan eller kontakta vår kundtjänst.
En eller några TV-kanaler saknas eller har dålig bildkvalitet
Om du saknar TV-kanaler eller upplever dålig bildkvalitet, kontakta din leverantör av TV-tjänsten.
Fiberboxen lyser rött
Om fiberboxen lyser rött kan det indikera ett problem:
- Kontrollera driftstatus: Besök vår driftinformationssida för att se om det finns några kända störningar i ditt område.
- Starta om fiberboxen: Koppla bort strömmen i 30 sekunder och anslut den igen.
- Kontakta supporten: Om problemet kvarstår, gör en felanmälan via formuläret ovan eller kontakta vår kundtjänst.
Vad betyder knapparna och lamporna på min fiberbox?
Här är några vanliga indikationer på fiberboxens knappar och lampor:
- Strömlampa: Lyser grönt när fiberboxen är påslagen. Lyser rött om det finns ett problem.
- WAN-lampa: Indikerar om fiberboxen är ansluten till internet. Blinkar vid aktivitet.
LAN-lampor: Visar status för anslutna enheter. Blinkar vid nätverksaktivitet.
Klicka här för att se bilden störreImage
Om lamporna visar något oväntat, följ guiden för respektive problem ovan eller kontakta vår kundtjänst.